Beech Bonanza B35
Americká klasika dob začátku Rock'n'Rollu
Základní parametry
1950
Rok výroby
10,21
m
Rozpětí
1202
kg
Hmotnost
328
km/h
Maximální rychlost
3+1
Počet osob
O Letadle
Model vykonal svůj první let již 22. prosince 1945. Model Bonanza se stal symbolem vývoje amerického všeobecného letectví po 2. světové válce.
Beech model 35 Bonanza, který na podzim roku 2021 rozšířil sbírky Muzea Točná, opustil brány továrny Beech Aircraft Corporation 24.července 1950. Tři dny poté se vydal na téměř 1 500 mil dlouhou cestu z kansaské Wichity do kalifornského Burbaknu. Ano, bylo to právě tovární letiště firmy Lockheed, kde v roce 1937 přistála posádka Baťovy Electry. Odtud Bonanza podnikla už jen krátký let na sever do kalifornského Bakersfieldu, kde si ji převzal její první majitel – společnost Pemberton Flying Service.
10,21 m
7,66 m
2,15 m
1 202 kg
328 km/h
260 km/h
5 212 m
950 km
Continental E225-8
225 HP/165 kW
41 l/h
166 l
až 3 pasažéři, až 2 piloti
Rozpětí
Délka
Výška
Vzletová hmotnost
Maximální rychlost
Cestovní rychlost
Dostup
Dolet
Pohonná jednotka
Výkon
Spotřeba
Kapacita nádrží
Počet pasažérů
O letadle Bonanza B35
Pokračování textu ze žlutého boxu...
Moderní konstrukce příďového podvozku tehdy ještě neměla žádnou konkurenci. Hovořilo se o tzv. “Tricycle gear”, který sice již v roce 1938 představila společnost WACO, ale masově se před válkou tato konstrukce nerozmohla. A to navzdory tomu, že přistání s takovým letadlem bylo zejména při bočním větru výrazně snazší. Podvozek Bonanzy byl navíc zasouvací, což umožnilo zvýšení rychlosti.
Ještě odvážnější však byla kombinace stabilizátoru a kýlové plochy. Vznikly tak plochy, které se někdy nazývají motýlkové, někdy se hovoří o “véčku”. Tzv. “V-tail” přinesl snížení hmotnosti i aerodynamického odporu a působil a dodnes působí nezvykle futuristicky.
Po válce se sice zdálo, že letadel z válečné výroby bude dost, nicméně pan Walter Beech se trefil s modelem Bonanza do požadavku trhu. Střední třída ve Spojených státech amerických již disponovala dostatečnými prostředky pro nákup letadla. Ale málokdo chtěl zastaralé letadlo z 2. světové války, málokdo chtěl zastaralou civilní konstrukci s ostruhovým podvozkem, kterou nabízela Cessna se svými modely 190 či 195. Dobře situovaný Američan chtěl moderní výkonné letadlo. Vypadalo to tak, že vedle korábů silnic bude nutné vlastnit i soukromá letadla. Americké vzdálenosti jsou přece jen jiné a právě zde padlo rčení “Čas jsou peníze” na úrodnou půdu.
Ovšem masové rozšíření Bonanzy mělo i svou stinnou stránku. Lidé bez technického vzdělání, právníci či lékaři, usedali do svých letadel tak, jak byli zvyklí usedat do svých aut. Bez přípravy a možná i bez respektu k počasí a specifičnosti pohybu ve třírozměrném prostoru. S počtem vyrobených kusů přibývalo logicky i nehod. Vždyť jen v letech 1947-1955 bylo vyrobeno 1 500 ks. Tak si Bonanza vysloužila nelichotivou přezdívku “Doctor's Killer”. Pozdější studie provedené po ukončení výroby v roce 1982 však ukázaly, že Bonanza měla méně nehod z technických příčin než jiné typy. Většinu nehod měla na svědomí chyba pilota. Ovšem přiznejme, že pokud máte otevřít podvozek jednou z kláves na klávesnici, která se podobá klávesnici klavíru, a jinou takovou klávesou naopak otevíráte vztlakové klapky, chyba se může stát snadno.
Beech Bonanza B35, která po svém dlouhém putování Amerikou a později i Evropu dorazila na Točnou, má stále originální zbarvení, tak jak je v letech 1947-1955 firma Beech nabízela. A nejen to, i kožená křesla jsou stále ta původní, originální. At’ zvenčí či z kokpitu, atmosféra začátku doby Rock-and-Rollu je téměř dokonalá.