top of page
DSC07402.jpg

Waco YKS-6

Jediný letuschopný YKS-6 v Evropě. 

Základní parametry

1936

Rok výroby

10,54

m

Rozpětí

1474

kg

Vzletová hmotnost

185

km/h

Cestovní rychlost

3+1

Počet osob

O Letadle

V roce 2019 přibyl mezi exponáty Leteckého muzea Točná stroj WACO YKS 6, který opustil brány továrny Weawer Aircraft Co., sídlící ve městě Troy v americkém státě Ohio, 7. srpna 1936. Patří do úspěšné řady čtyř až pětimístných dvouplošníků WACO Cabin Plane. U svého prvního majitele Orin C. Meyerse se příliš dlouho nezdržel. Není ovšem bez zajímavosti, že jeho druhým majitelem se 15.8.1939 stává krátce Cessna Aircraft Company Co., Inc,. Dnes už nevíme, kdo se od koho učil stavět letadla, víme jen, že letadla Cessna se stala symbolem všeobecného letectví nejen v USA, ale na celém světě.

Krátce poté se stroj dostává do držení manželů Schwammových, kteří s ním z Petersburgu na Aljašce létají leteckou záchrannou službu. Stroj je za tímto účelem vybaven v zimě lyžemi, v létě plováky. Slouží k transportu nemocných a zraněných z těžko dostupné aljašské divočiny do města, k lékaři a do nemocnice. Byť se zapsaný majitel několikrát změnil, v tomto nasazení létal stroj WACO YKS 6 až do roku 1965. Kolik lidských životů bylo díky geniálním konstruktérům a statečným pilotům tohoto dnes již unikátního stroje zachráněno, se již asi spočítat nepodaří.

10,54 m

8,08 m

2,63 m

1 474 kg

236 km/h

185 km/h

4 572 m

700 km

Jacobs R 755

275 HP/205 kW

70 l/h

242 l

až 3 pasažéři, až 2 piloti

Rozpětí

Délka

Výška

Vzletová hmotnost

Maximální rychlost

Cestovní rychlost

Dostup

Dolet

Pohonná jednotka

Výkon

Spotřeba

Kapacita nádrží

Počet pasažérů

Od roku 1997 byl stroj vystaven ve sbírkách Deutsches Museum, Flugwerft Oberschleissheim, kde byl díky péči svého majitele trvale udržován v letuschopném stavu. Zhruba od poloviny roku 2019 létá tento vzácný exponát z letiště Točná. Typ YKS 6 je jediný letuschopný exemplář v Evropě, z řady WACO Cabin Plane existuje v letuschopném stavu ještě typ OEC ve Velké Británii.

Několik letuschopných exemplářů lze ještě najít ve Spojených státech amerických.

bottom of page